کافه سینما:

روز های آخر فیلمبرداری سریال شهرزاد

گفتگو با شهاب حسینی


کافه سینما – گزارش اختصاصی بازدید خبرنگار کافه سینما از پشت صحنه و روزهای آخر فیلمبرداری سریال “شهرزاد” / گفتگو با شهاب حسینی و علی نصیریان / عکس‌هایی از لوکیشن و پشت صحنه فیلمبرداری سریال شهرزاد کافه سینما – محسن شرف الدین: سریال شهرزاد به کارگردانی حسن فتحی روزهای پایانی فیلمبرداری خود را پشت سر می گذارد و قرار است از مهر ماه راهی شبکه نمایش خانگی شود. مجموعه ای که هنوز پخش نشده حاشیه های فراوانی را به همراه داشته است. به هر حال طبیعی هم هست. مجموعه ای که با حضور ستاره های پر تعداد سینما و تلویزیون ، هزینه بسیار بالای تولید و سوژه داستانی که به یکی از مهمترین مقاطع تاریخی کشور ایران یعنی کودتا سال ۳۲ می پردازد باید هم حاشیه ها بسیاری را به سوی خود روانه کند.

به ادامه مطلب بروید

شهاب حسینی: شهرزاد در تاریخ شبکه نمایش خانگی منحصر به فرد است

با پایان یافتن فیلمبرداری فرصتی دست داد تا با شهابحسینی که یکی از بازیگران اصلی مجموعه در نقش “قباد” نیزگفتگو کنیم. در ابتدا همکارمان به شوخی از شهاب حسینی پرسید که تا الان تجربه مصاحبه در ساعت دو بامداد را داشته است یا نه؟ که او با خنده پاسخ داد «زندگی از این بالا و پایین ها زیاد دارد»

از او پرسیدم همکاری مجدد با آقای فتحی بعد از مجموعه بسیار موفق “مدار صفر درجه” چه حال و هوایی دارد و آیا میتوان انتظار داشت که آن موفقیت و محبوبیت مدار صفر درجه در سریال شهرزاد هم تکرار شود؟ شهاب حسینی با اشاره به اینکه هر کاری را  باید در زمانه خودش ارزیابی کرد افزود؛ « مدار صفر درجه به خاطر قصه خیلی جذابی که داشت و استفاده از لوکیشن های خارج از کشور واستفاده از بازیگران خارجی جذابیت های ویژه خودش را داشت. ولی مجموعه شهرزاد هم داستان جذاب و پر کششی دارد و شاید در تاریخ شبکه نمایش خانگی بتوان از آن به عنوان کاری منحصر به فرد یاد کرد. در واقع سریال شهرزاد می تواند این افق را پیش چشم همه ما باز کند که آیا تماشاگر ما از قصه هایی که رمان گونه است استقبال می کند یا خیر. چون اگر این اتفاق بیافتد راه برای اقتباس های خیلی جذابی از رمان های ایرانی باز می شود و این اتفاق نو و جذابی است. به هر حال این دو مجموعه را با هم قیاس نمی کنم . مدار صفر درجه در جایگاه خود یک مجموعه موفق بوده و امیدواریم که سریال شهرزاد هم کار موفقی بشود.»

شهاب حسینی همچنین درباره همکاری مجدد با حسن فتحی اضافه کرد؛ «تلاش آقای فتحی همیشه زبانزد بوده است. ایشان همیشه نهایت دقت و وسواسش را برای حرفه اش به کار می برد و همه چیز نوید این را می دهد که انشا الله شهرزاد کار خوبی از آب در بیاید. قصه خوب، کست خوب و عوامل خوب این نوید را می دهد.»

حسینی در پاسخ به سوال دیگر ما درباره انگیزه خود برای حضور در یک پروژه ای که قرار است در شبکه نمایش خانگی پخش بشود و اینکه طبیعتا این مدیوم جدید نه مخاطب گسترده تلویزیون را خواهد داشت و نه جذابیت و زرزق و برق های یک کار سینمایی را به همراه دارد گفت؛ «من خیلی به این مدیوم جدید علاقه مندم و احترام می گذارم. این مدیوم بستری است برای اینکه بتوان مقداری خارج از محدودیت ها و ملاحظات در چهارچوب اندیشه حرکت کرد. تلویزیون قاعدتا همیشه محدودیت های خاص خودش را داشته است و سینما هم محدودیت های خاص خودش را دارد. چه به لحاظ شرایط اقتصادی و اکران و چه ممیزی های مورد نظر. شبکه نمایش خانگی یک بستر مناسب است که به نظرم تا امروز نامطلوب مورد استفاده قرار گرفته است. این رسانه می توانست یک حلقه اتصالی باشد برای تغییر ذائقه مخاطب درمورد سریال های تلویزیونی یا فیلم های سینمایی. چون طبیعتا کاری که در این شبکه ساخته می شود و میخواهد به مردم فروخته شود در ابتدا باید یک ساختار حرفه ای در حد و اندازه های مدیوم سینما را رعایت کند و همچنین باید مدیوم تلویزیون را در نوع قصه گویی و کشش داستانی در طول زمان در نظر داشته باشد. از سوی دیگر برتری نسبت به تلویزیون دارد چون شامل پدیده برآورد های دقیقه ای نمی شود که بیخودی کش پیدا کند تا بتواند سود بیشتری را برگرداند. در اینجا سود بیشتر با کیفیت بالاتر به دست می آید.»

حسینی با اشاره به سریال های خیلی خوبی که در شبکه های خارجی در حال تولید است افزود؛ « به طور کلی نمایش تصویری یا ادبیات نمایشی و بحث سریال سازی یا فیلم سازی در ایران بیشتر مبتنی با قصه و پیچیدگی کارکترها و شخصیت هاست و مطمئنا توان فنی و توان اقتصادی سریال های بین المللی را نداریم. پس باید راهکار جایگزینی را پیدا کنیم. از این بابت میتوان گفت که چون ادبیات خیلی غنی داریم با استناد به آن از یک منبع قابل اعتماد برخوردارهستیم. میتوان از طرح ها یا قصه های خوب استفاده کرد. این شبکه نمایش خانگی به راحتی میتوانست در خدمت تولید ادبیات نمایشی قرار بگیرد . ما می توانستیم و حتی می توانیم بر اساس تمام قصه های کهن یا قصه های معاصر، آثاری را بسازیم وارائه بدهیم که بتواند نسل گذشته را به نسل های آینده پیوند و ارتباط دهد.

شاید در حال حاضر نسل های جدید خیلی حوصله این را نداشته باشند که به سراغ مولانا یا داستان های بوستان و گلستان یا کلیله و دمنه و … بروند. ولی این مدیوم از هنر سینما و تصویر می توانست این ها را بیاورد، به روز بکند، و بر اساس آن داستان ها آثاری را تولید کند که وقتی ریشه یابی می کنیم بتوان آن را به یکی از داستان هایی مثل مثنوی معنوی مرتبط دانست. یا مثلا داستانی مربوط به فلان نویسنده در فلان قرن… . در هر حال می تواند یک پل ارتباطی خوبی باشد چون در حال حاضر امکان دیگری نداریم که بتوانیم برای تماشاگر امروز در این رابطه جذابیت ایجاد کنیم.»

از حسینی در مورد روزهای طولانی فیلمبرداری شهرزاد پرسیدیم و اینکه در شب دویست و سی و نهم فیلمبرداری کار چطور پیش رفته است و او در پاسخ گفت؛ « خدارا شکر با مدیریت و درایت خود آقای فتحی موفق شده ایم که یک راکورد مطلوبی را حفظ کنیم که کار زیاد خسته کننده نباشد. یعنی در حال حاضر به لحاظ کیفی تفاوتی با روز های اول نداریم چه بسا که بهتر هم شده ایم . ولی بالاخره روزهای پایانی فاز یک این مجموعه را پشت سر می گذاریم و باید دید در ادامه خدا چه می خواهد.»

گفتگوی ما با شهاب حسینی به مواردی غیر از مجموعه شهرزاد هم کشیده شد که در زمان مناسب تر آن را جداگانه منتشر خواهیم کرد.

سریال شهرزاد که کارگردانی و نویسندگی آن توسط حسن فتحی انجام شده قرار است از مهر ماه ۹۴ در شبکه نمایش خانگی در ۲۶ قسمت توزیع گردد.

در خلاصه داستان سریال آمده است؛ در تندباد حادثه، عشق اولین قربانی است. داستان این مجموعه شبکه نمایش خانگی در سال ۱۳۳۲ رخ می دهد


منبع : shahrzadseries.com