ساعاتی پس از حمله به ساختمان مرکزی یوتیوب در کالیفرنیای آمریکا، پلیس آمریکا نام فرد مسلح را نسیم نجفی اقدم اعلام کرد.

در این حمله ۳ نفر زخمی شدند. بر اساس گزارش‌ها نسیم اقدم بعد از حمله در همان ساختمان خودکشی کرد.

او ظهر سه‌شنبه سوم آوریل به ساختمان یوتیوب حمله کرد، زمانی که بعضی از کارمندان مشغول خوردن نهار بودند.

این خبر برای بسیاری از ایرانیانی که نام نسیم اقدم برایشان شناخته شده بود، بهت‌آور بود.

تعدادی از ویدئوهایی که از خود منتشر کرده بود، چند ماه قبل در جمع ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده بود.

نسیم اقدم در ویدئویی درباره خودش گفته متولد ارومیه است و در ایران بزرگ شده است.

نسیم اقدم متولد ارومیه بود و بیشتر عمر خود را در ایران گذراند


خشم از یوتیوب

نسیم اقدم که رسانه‌های آمریکا سن او را ۳۹ اعلام کرده‌اند، فعال حقوق حیوانات بود و درباره گیاه‌خواری تبلیغ می‌کرد. ویدئوهای آموزشی درباره آشپزی گیاه‌خواری و چگونگی نگهداری از پوست و مو را به سه زبان فارسی، انگلیسی و ترکی در کانال تلگرام، یوتیوب و اینستاگرام منتشر می‌کرد.

او با انتشار یک ویدئوی رقص و آواز با نام "دختران سینه بادکنکی" در شبکه‌های اجتماعی شناخته شد. ظاهرا قصدش از انتشار این ویدئو انتقاد از توجه بیش از حد به ظاهر انسان‌ها بود و در ویدئویی نشان داد که سینه‌هایش پلاستیکی و مصنوعی بوده است.

بعد از آن‌که کانال‌های اینستاگرام و یوتیوب او بسته یا به تعبیر خودش سانسور شد، به یکی از منتقدان جدی یوتیوب تبدیل شد که شبکه‌ای متعلق به شرکت گوگل است.

یوتیوب نوشته بود که به دلیل نقض قوانین این سایت، کانال او را بسته است.


عکسی از صفحه اول وبسایت نسیم اقدم. در توضیح عکس تایر ماشین خود (سمت راست پایین) نوشته که افراد ضد حقوق حیوانات سعی داشته‌اند که او را بکشند


نسیم اقدم که از فیلترشدن در یوتیوب و اینستاگرام به شدت عصبانی بود، گفته بود که چون علیه تجارت‌ها و صنایع بزرگ فعالیت می‌کرده او را در فضای رسانه سرکوب کرده‌اند.

اوبه این موضوع هم اشاره کرده بود که به دلیل فیلتر شدن درآمد حاصل از انتشار آگهی در کانالش کم می‌شود.

نسیم اقدم نوشته بود که از اواخر سال ۲۰۱۶ یک "فرد خشک‌مغز" در یوتیوب نظارت بر کانال فارسی او را به عهده گرفته و سعی کرده تا با فیلترکردن این کانال او را سرکوب کند.

"چگونه معروف شوید؟"

بارها در کانال‌های مختلفی که داشت نوشته بود که "کانال‌های هرزه" که "جهالت و انحراف را ترویج می‌کنند" سریع بزرگ می‌شوند اما افراد هوشمند مانند خودش که به جای تقلیدکورکورانه از اکثریت، به عقل و منطق پناه برده‌اند، فیلتر و سرکوب می‌شوند. او اعتقاد داشت که "سرکوب اینترنتی" در غرب شدیدا رو به رشد است.

بعد از بسته شدن کانال یوتیوب و اینستاگرام، او از وب‌سایت شخصی و کانال تلگرام برای منتشر کردن ویدئوهایش استفاده می‎کرد. کانال تلگرامش تا ساعاتی پس از حمله همچنان باز بود و بیش از ۱۸۰۰ عضو داشت که همزمان با انتشار نامش به عنوان مهاجم ساختمان یوتیوب به سرعت بر تعداد آنها افزوده می‌شد.


نسیم اقدم به کسانی که می‌خواهند مثل او "روشنگر و مخالف سیستم" باشند، توصیه کرده بود که اول معروف شوند و تا وقتی معروف نشده‌اند حرفی از افکار اصلی خود نزنند تا مخاطب جذب کنند و سپس حرف اصلی خود را در مخالفت با سیستم بزنند. خوانندگی و هنرپیشگی توصیه او برای معروف شدن بود.

می‌گفت دلش برای آدم‌های این سیاره می‌سوزد که "مثل ربات‌های برنامه‌ریزی شده یا دنبال شکم‌پرستی و گوشت‌خواری یا شهوت‌پرستی یا پول‌پرستی و پز آهن و پارچه و مو و دماغ و ..." هستند.

او گفته بود که از کودکی به مسائل جزء و پشت پرده دنیا توجه داشته است و در خانواده گوشت‌خوار تصمیم گرفته که گوشت نخورد.

خطاب به کاربران اینترنت که کارهای او را دنبال می‌کردند و گاهی او را دست می‌انداختند، گفته بود که بیماری روانی خاصی ندارد اما در سیاره‌ای زندگی می‌کند که پر از بیماری و اختلافات، انحرافات و بی‌عدالتی‌هاست.

او که در جنوب کالیفرنیا در سن دیگو زندگی می‌کرد با ماشین به شمال کالیفرنیا و نزدیک دفتر یوتیوب رفته بود. خانواده‌اش گفته بودند که دو روز از او خبر نداشته‌اند.

پلیس ساعاتی قبل از حمله او را در خودرویش در ۲۵ کیلومتری ساختمان یوتیوب یافت در حالی که خوابیده بود. پلیس این موضوع را به خانواده گزارش کرد اما نسیم را بازداشت نکرد.

اسماعیل اقدم، پدر نسیم، به رسانه‌های آمریکا گفته به پلیس هشدار داده بوده که ممکن است دخترش در راه یوتیوب باشد چون از این شرکت "متنفر" است.

آخرین عکسی که نسیم اقدم در تلگرامش گذاشته، تصویری از کودکی در میان گل‌هاست. روزهایی که به گفته خودش بهترین ایام زندگی او بوده است.

منبع


http://www.bbc.com/persian/world-features-43640274